Stravování v naší mateřské škole (z čísla 03/2011)

Dnes se na přání některých rodičů zaměříme na stravování v naší mateřské škole.  Jedná se totiž o situaci, ve které platí, že teorie a praxe nemusí jít vždy ruku v ruce (u nás aspoň ze začátku školního roku určitě ne).

Nejprve dovolte malé uvedení do situace:
Představte si jasný, podzimní den 1. září. Děti přijdou do školky, do nového prostředí, mezi nové kamarády, poprvé poznají své paní učitelky, poprvé si hrají s jinými hračkami. Až potud – roztomilé oťukávání se navzájem. Ale ouha!! S úderem 11.30 hod. nastává okamžik pravdy (u někoho už o pár hodin dřív, v 8.30 při svačince): na stolečku čeká polívečka v talíři, lžíce leží vedle, v hrnečku pití, druhé jídlo je nakrájené a čeká na posílání do bříška taky – v tu chvíli zjistíme, že většina dětí (ne všechny) neví, co má dělat. A brzy lehce zjistíme, proč: Jsou zvyklé na mixovanou stravu z láhve s dudlíkem, tím pádem neumí kousat, nápoje odmítají s tím, že pijí jen sunárek (taktéž z láhve s dudlíkem), v lepším případě strčí ručičky za záda a čekají, až je někdo nakrmí, jídlo chtějí rozmačkat na kaši, protože sousto 1cm x 1cm je velké, napít se nezvládají, protože podržet si oběma ručičkama hrníček a napít se bez Jupíkového sosáčku nelze, ovoce a zeleninu v syrovém stavu vidí ve školce poprvé a kousat něco se šlupkou? Tudle! Maminky doma loupají i hroznové víno, tak co by se namáhaly…A stejně: nejlepší je suchý rohlík, párek a limonáda, tak co! Je pravdou, že některé děti chodí do školky v tomto směru výborně návykově vybavené, mají přehled o tom, co jedí, dokáží poznat podle chuti, z čeho je omáčka uvařená nebo poznají, jaká zeleninka je v polévce, ačkoliv je nastrouhaná nebo lehce rozmixovaná, nedělá jim problém sníst najednou sousto přílohy i s kouskem masa a s omáčkou (zatímco jiné dítko sní nejdřív omáčku a pak poucá suchou přílohu a nakonec se snaží rozžvýkat masíčko), ovoce a zeleninu bere jako normální součást jídelníčku a není pro něj problém sníst cokoli kdykoli. Takové děti nám do školky také nastupují a je to velká úleva doufat, že takových dětí bude v budoucnu do naší školky nastupovat určitě víc a víc.

U dětí starších je situace podstatně lepší, neboť už nějakou chvíli školku navštěvují a měly možnost zjistit, že paní kuchařky vaří dobře a že děti se mohou do procesu přípravy jídla zapojit – předškoláci si sami mažou svačinky pomazánkami, několikrát za rok si vyzkouší pečení na vlastní kůži (ovocné koláčky, vánoční cukroví), a představte si ten pocit hrdosti a pýchy, když se maminky diví, jak děti ve školce hezky jedí a pijí mlíčko, ačkoliv "doma by mně to do pusy nevzal(a)".

Sestavování jídelníčku a strava ve školce podléhá přísným pravidlům. Poměr jednotlivých potravin musí být vyvážený a o tom, kolik se čeho musí dětem nabídnout, rozhoduje tzv. Spotřební koš. V něm je například dáno, že děti mají denně dostávat mléko nebo mléčné výrobky, jak často musí být podávány luštěniny a ryby, jak často mají být zastoupena sladká jídla apod. Důležité je tzv. potravní chování – dítě si samo nedokáže zodpovědně rozhodnout, co je pro něj dobré a co ne a jeho přístup k jídlu odráží vztah k jídlu v rodině a v prostředí, v němž vyrůstá. Proto je nutné, aby i doma mělo různorodou stravu a hlavně, aby mu byla nabízena. (Těžko přesvědčíte dítě ke konzumaci rýžového nákypu, pokud má doma denně zabíjačkové delikatesy a naopak, těžko si dá dítě masový nákyp, jestli je mu doma denně nabízena brokolice s kapustou v páře.) Při zvykání na novou, nezvyklou a neznámou stravou se vyplatí důslednost – nabízet dítěti pokrm třeba 10x, zařazovat ho nenápadně do jídelníčku jako běžnou součást a ukázat obrovskou trpělivost, když dítě tvrdošíjně odmítá.

Zvýšené pozornosti při zvykání na neznámé jídlo dbáme také proto, abychom se vyhnuli traumatizujícímu zážitku – určitě víte, proč sami máte odpor k některým jídlům, možná vás ve školce natvrdo nutili něco sníst a následkem bylo dávení se a blinkání…Takovéto metody dnes samozřejmě nepoužíváme, ale snažíme se dítě NENÁSILNĚ přesvědčit, aby ochutnalo.

Velmi důležitá je názorová shoda s rodiči – chybou je bagatelizovat a zesměšňovat postupy paní učitelek s tím, že ,,fuj, to bych taky do pusy nevzala!“

A které další chyby mohou ohrozit správné stravovací návyky Vašich děti?

  1. nahrazování odmítaného jídla sladkostmi
  2. nabízení úplatku dítěti za to, že jídlo sní
  3. používat přednášky typu ,,když to nebudeš jíst, budeš nemocný“ nebo ,,co by za to daly děti v Africe“ apod.
  4. nezkoušet ,,za tatínka, za maminku“
  5. nechat dítě u jídla běhat kolem stolu, po bytě, brát ostatním členům rodiny z talíře jejich jídlo a krmit se tímto způsobem za běhu – u jídla se sedí u stolu a jídlo se v klidu kouše

A pokud nefungují žádné přijatelné fígle, pak neškodí nechat děti trochu ,,vyhladovět“ – hlad je totiž nejlepší kuchař.

Někdy se maminky také podivují kombinaci jednotlivých jídel na jídelním lístku. I když se Vám některá kombinace bude zdát nezvyklá, neztrácejte hlavu, vše je, jak má být – spotřební koš určuje poměr jednotlivých potravin a v celkovém součtu je efekt naprosto vyrovnaný.Jinými slovy, bříško Vašeho dítěte je zatěžováno správně, rovnoměrně a s ohledem na specifiku dětského organismu.

Kdyby se Vám přesto zdálo, že některá jídla Vaše dítě přetěžko snáší a že je veškerá snaha marná, poraďte se s paní učitelkou, určitě najdete řešení takového problému. Na našich webových stránkách se také můžete nově seznámit s jídelníčkem naší mateřinky.

Přejeme Vám dobrou chuť!

Vaše učitelky z MŠ Police nad Metují

(v tomto článku byly citovány některé části z časopisu Zpravodaj pro mateřské školy – Stravování v MŠ)

Na začátek stránky

Vydáno | Z Polického měsíčníku

← Starší Novější →