Na téma "5 kroků ke kvalitnímu školství" (z č. 5/2013)

   Dnes si chceme společně s Vámi ujasnit některé body a vize z plánované cesty našeho školství do budoucna. Ačkoliv to zní neuvěřitelně, současný ministr školství je od roku 1989 již patnáctým ministrem tohoto sektoru. Někteří na tomto postu setrvali déle, někteří velmi krátce (rekordní účast zaznamenala Petra Buzková, která působila jako ministryně školství nejdéle a to 4 roky 19 dní, medaili za nejkratší dobu získal Martin Bursík, který sekci školství šéfoval pouhý 1 měsíc a 2 dny.) Věříme, že každý z těchto patnácti ministrů chtěl ze svých zkušeností a plánů otisknout do vzdělávacího systému jen to nejlepší, bohužel, ne vždy se dobrá věc podařila.

   V současné době se hodně mluví o nové strategii vzdělávání, o nových způsobech výuky, o individuálním přístupu ke každému dítěti, o nových možnostech dalšího vzdělávání pedagogů…, ale posuďte sami, co z toho jsou pouhé sliby a co se může snadno podařit.

 

   Dokument Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, nazvaný 5 kroků ke kvalitnímu školství1 (týká se předškolního, základního a středního školství):

 

1) Stejná kvalita výuky pro všechny děti

   - Zamezit rostoucím rozdílům mezi kraji a školami v podmínkách dětí pro výuku a změnit systém financování mateřských, základních a středních škol zavedením jednotného státního příspěvku ,,normativu“, který bude pro každé dítě stejný. Zároveň ale podpořit školy v malých obcích, protože plní také sociální a kulturní funkce v životě a historii obce, a dát tak šanci i dětem z malých obcí najít v životě dobré uplatnění. Dále podporovat individuální přístup ke každému dítěti (pracovat s talentovanými i s neúspěšnými dětmi a s dětmi se speciálními potřebami).

   - (na spravedlivé financování škol se těšíme od roku 1989, ale je to stále stejné, jako když vařila myšička kašičku – tomu dala, tomu málo, tomu víc a tomu nic. Přistupovat ke každému dítěti individuálně by šlo, pokud by 1 učitelka nebyla zodpovědná za 28 dětí – na snížení počtu dětí ve třídách čekáme také – a marně – už od roku 1989. A jak má učitelka s tímto počtem dětí kolem sebe ještě podchytit talentované a neúspěšné děti a individuálně s nimi pracovat, to je oříšek!)

 

2) Větší zájem dětí o matematiku a technické obory

   - Motivovat děti k zájmu o přírodovědné a technické obory již od předškolních let, podpořit materiální vybavení učeben pro polytechnické vzdělávání.

    - (vzbudit u dětí zájem o přírodu, techniku a matematiku se snažíme dnes a denně – mikroskopem pozorujeme různou havěť, která žije v trávě, prohlížíme si housenky, které statečné paní učitelky berou do ruky, každá třída má svého třídního maskota - rodinu ježečků Bodlinkových, vránu Jarmilku a skřítka Javorníčka – s nimiž prožíváme celý školní rok. Další možnosti pozorování přírody všemi smysly budeme mít brzy na školní zahradě v zadní části za školkou – fotodokumentace byla ke shlédnutí v minulém čísle zpravodaje .Zde také dojde i vybudování koutku pro tvořivou a pracovní činnost dětí s různými materiály a přírodninami. Část zahrady bude mít i prostor pro pěstitelské práce. Přematematická gramotnost je i součástí našeho Školního vzdělávacího programu , podrobně je rozpracována v Třídních vzdělávacích programech pro jednotlivé třídy.

 

3) Stát musí školám pomáhat, ne je jen hlídat

   - Vytvořit školám podmínky, aby mohly efektivně učit (nabídnout mateřských a základním školám modelové školní vzdělávací programy jako příklady dobré

praxe, rozvinout rámcový vzdělávací program a jasně formulovat očekávání státu, týkající se míry znalostí dětí v tzv. Standardech.

   - (I naše mateřská škola má svůj Školní vzdělávací program, od něj se potom odvíjí Třídní vzdělávací programy jednotlivých tříd. Můžete do nich nahlédnout, jsou k dispozici při vchodu do MŠ a na našich webových stránkách. Jsme moc zvědaví na ,,formulování očekávání státu“, ale vzhledem k tomu, že se Standardy pracujeme již téměř rok , nás asi nic nepřekvapí.).

 

4) Učitel jako respektované a ceněné povolání

   - Dát učitelům perspektivu a posílit jejich postavení ve společnosti zavedením kariérního systému, který jim nabídne cesty k profesnímu růstu.

   - (moc pěkná myšlenka a moc se těšíme, až se stane pravdou, ale bohužel, dokud bude ve školství všechno otázkou financí, tak to půjde asi těžko).

 

 5) Méně byrokracie, více času na výuku

   - Snížit administrativní zátěž ředitelů škol prostřednictvím revize podzákonných norem.

  - (další pěkná myšlenka, bohužel, dokud bude fungovat systém, že ředitelka mateřské školy je křížencem učitelky, právníka, manažera, účetní, psychologa, pokladníka a telefonistky, ztěží se dá hovořit o snížení administrativy a navýšení času na práci s dětmi).

 

Sami máte možnost posoudit, jestli nás v budoucnu čekají změny k lepšímu či nikoli. Ale my víme, že naděje umírá poslední, a tak hurá na další den s Vašimi dětmi.

Vaše učitelky a učitel MŠ na sídlišti

Vydáno | Z Polického měsíčníku

← Starší Novější →