Na téma "Úskalí prázdninového provozu" (z č.7/2013)

Dnes chceme společně s Vámi ujasnit některá úskalí prázdninového provozu naší MŠ. Prázdniny totiž už téměř stojí za dveřmi a většina z Vás má touto dobou jasnou představu, jak prožít dovolenou s dětmi, které mají prázdniny, jak dobít energii a celkově se restartovat, abyste byli v září „téměř jako noví". I naše mateřská škola potřebuje každý rok určitý mezičas, aby nabrala síly pro další školní rok a aby v září přivítala nové děti také „jako nová". Bohužel, stále existuje řada rodičů, kteří tuto skutečnost nechtějí pochopit. Posuďte sami:

  1. Nechápu, proč má školka o prázdninách 4 týdny zavřeno. Takovéto zařízení by mělo šlapat bez přestávky!
    - Provoz mateřské školy zajišťují zaměstnanci, kteří mají ze zákona nárok na řádnou dovolenou. Vybírat si dovolenou v průběhu školního roku, kdy školka pracuje s dětmi v přeplněných třídách a musí fungovat na 100 i více %, mohou jen ve výjimečných případech, takže jediný čas pro dovolenou zbývá na prázdniny. Prázdninový provoz proto zajišťujeme tak, že 4 týdny je MŠ zavřená a ve zbývajících týdnech se personál MŠ prostřídá, aby byl zajištěný chod maximálně 2 tříd a aby si zaměstnanci dále vybírali dovolenou. I učitelky jsou jenom lidi a potřebují si dovolenou užít dle svých představ.
  2. Když o prázdninách fungují maximálně 2 třídy, proč jsou 2 zbývající zavřené?
    - Prázdniny jsou jediným obdobím, kdy lze ve třídách provést hloubkový úklid – „vygruntovat" celou třídu, vydezinfikovat všechny plastové hračky a stavebnice, vyprat a vyžehlit oblečení na panenky, kočárky, plyšáčky, prohlédnou všechny hračky, jestli nejsou rozbité nebo nemají ostré hrany, vyřadit všechno, o co by se mohly děti poranit, pro nové děti nachystat značky, jmenovky a připravit všechno tak, aby se nové děti každý rok u nás cítily „jako doma". Toto všechno ale nelze uskutečnit za plného provozu. Koneckonců, každá maminka, která připravuje pokojíček pro své dítě, nám dá za pravdu, že s 28 dětmi za zády by se to zvládnout určitě nedalo...Navíc všechny stavební práce a velké opravy probíhají právě o prázdninách – letos je to stavba nové koupelny a WC ve třídě Kopretin (připomínáme koupelnu a WC ve třídě Berušek vloni a celkovou rekonstrukci MŠ v nedávné minulosti) – také po těchto akcích následuje velký úklid, na němž se podílí všechen personál MŠ včetně paní učitelek a pana učitele Usmívající se.
  3. Moje dítě chodilo dosud do školky natěšené a spokojené, ale prázdniny ve školce většinou probrečí. Proč, vždyť je to jako jeden velký prázdninový tábor, ne?

    - Prázdninový tábor vypadá úplně jinak a už vůbec ne jako pobyt v mateřské škole o prázdninách. MŠ je stále výchovně – vzdělávací institucí bez ohledu na to, jestli jsou nebo nejsou prázdniny, takže režim dne zůstává stejný. Stejný čas hry, odpočinku a jídla. Jediné změny, které o prázdninách pro Vaše děti nastanou, jsou: jiná paní učitelka (nebo pan učitel v jiné třídě), jiné děti z ostatních tříd (bez ohledu na věk a na původní třídu) a dokonce i jiné prostředí (jiná třída, než do které Vaše dítě dosud chodilo).V reálu to potom vypadá i následovně: 3 leté dítě, které bylo spokojené ve své kmenové třídě s ostatními 3 – 4 letými dětmi, mělo své paní učitelky, svou třídu, svou skříňku, a svůj ručníček, se o prázdninách ocitne ve třídě s6-7 letými dětmi, s paní učitelkou, kterou vidělo jen několikrát a téměř vůbec ji nezná (a paní učitelka dobře nezná jeho), je ve třídě ve 2. budově, kam ani netrefí, dostane botníček a skříňku s ručníčkem s neznámou značkou, a z celého systému je totálně překvapené, protože předškoláci jsou rychlí, domlouvají se pomocí piktogramů, trochu jinak si i spolu hrají, nejen s kostičkami a mašinkou, na jídlo se chodí do suterénu do jídelny a nikdo se s jídlem necourá – divíte se, že si 3 leté dítě o prázdninovém provozu pobrečí? Někdo může namítnout, že takhle to funguje na venkovských málotřídkách běžně – ano, ale tamní děti jsou na takový systém zvyklé od svého nástupu do MŠ, takže prázdninový provoz pro ně neznamená žádnou velkou změnu. Naše MŠ zajišťuje dětem pobyt ve třídě s vrstevníky v maximálně vhodném prostředí pro určitý věk, čemuž odpovídá i vybavení třídy, věku odpovídá i výchovně – vzdělávací činnost, pomůcky, hračky, režim dne, systém stravování, odpočinku apod., což je pro děti ideální – prázdninový provoz pro ně ale znamená (mnohdy nepříjemnou) změnu. Samozřejmě, že do určité míry lze potřeby malých dětí a předškoláků sladit a vzájemně přizpůsobit, ne však ve všem a některé děti sociálně nevyzrálé a nepřizpůsobivé prázdninový provoz zkrátka „obrečí".
  4. Stavíme dům, potřebujeme postavit plot kolem pozemku, na červenec máme objednanou firmu na stavbu bazénu a v srpnu nám budou dělat zimní zahradu. Manželka je sice v domácnosti, ale lépe se nám bude dělat, když budou děti o prázdninách ve školce.
    - Mateřská škola o prázdninách zajišťuje provoz především pro děti zaměstnaných rodičů. Znovu opakujeme, že jsme výchovně – vzdělávací instituce a nikoli odkládací služba nebo hlídací koutek. Jistě, mateřská škola poskytuje vzdělání a výchovu všem dětem bez rozdílu, ale vždy musí navazovat na výchovu rodičů. Co myslíte, ocení děti rodičů v tomto případě luxusní dům sbazénem a zimní zahradou, i když jejich vzpomínky na prázdniny budou o tom, že ráno byly ve školce první a odcházely poslední? A přitom věděly, že jejich maminka a tatínek jsou o prázdninách doma. Kdy se v takovém případě bude konat ta rodičovská výchova? (A kdy se v tom bazéně budou tyto děti vlastně koupat, když přijdou domů téměř k večeři?! Usmívající se).
    Už vůbec nechceme komentovat slova nepracující maminky „ a co sním jako budu ten měsíc doma dělat, to vážně nevím".
  5. Moje dítě jde po prázdninách do školy. Přihlásila jsem ho na prázdniny do školky až do konce srpna, ale kamarádka mi říkala, že mu mám nechat před nástupem do 1. třídy aspoň pár dní volno – je to nutné?
    - Musíme v tomto případě souhlasit s kamarádkou tazatelky, protože pro předškoláky, kteří v září nastupují do 1. třídy, je skutečně vhodné alespoň poslední týden prázdnin zajistit odlišný program, než je v MŠ – a to z toho důvodu, aby pro ně změna režimu z jednoho typu školy na jiný typ školy nebyla ze dne na den. Poslední týden by se měl budoucí školák režimově srovnat tak, aby mu časový režim ve škole vyhovoval – jiná doba jídla, odbourání odpočinku po obědě, někteří rodiče v tomto období dokonce trénují i samostatnou cestu do školy, na zájmové kroužky apod.
    Prázdninový provoz má zkrátka svá úskalí, která někdo překoná lehce, někdo hůře. Možná někomu naše organizační změny připadají zbytečné, ale věřte, děláme všechno proto, aby se Vašim dětem v naší MŠ líbilo a abyste k nám chodili s radostí. Užívejte prázdnin společně s Vašimi dětmi, přejeme Vám k tomu hodně sluníčka a pěkných dní.

Vaše paní učitelky a pan učitel MŠ na sídlišti

Vydáno | Z Polického měsíčníku

← Starší Novější →