V tomto článku vás chci osobně pozdravit a zároveň se společně s Vámi zamyslet nad vším, co se v poslední době v naší mateřské škole změnilo, zlepšilo, ale i nad tím, co se mi změnit nepodařilo a co mě při práci ředitelky velmi trápí.
Červen, konec školního roku, prázdniny,dovolená……….Toto období patří k oblíbeným hlavně u dětí, rodičů, ale samozřejmě i u nás, pedagogů. Za více než 30 let praxe v práci s těmi nejmenšími se v tomto období trochu nostalgicky ohlížím zpět, bilancuji, jaký byl ten uplynulý školní rok,co se povedlo, co se nepovedlo,nebo co se mělo udělat jinak:
Jedno vím jistě: každý rok je jiný a tento fakt ovlivňuje:
- složení skupiny dětí a jejich rodičů, kteří mají své nároky (mnohdy neúměrné, ale někdy i velmi nízké), požadavky (mnohdy nesplnitelné, ale také třeba vůbec žádné), představy (někdy zcestné, někdy až moc jasné). Při sebevětší snaze se nelze zavděčit všem.
- finanční situace školy - finanční potřeby na personální zajištění se mění každý rok dle politického vývoje v naší společnosti a ovlivňuje jej hlavně náklonnost právě úřadujícího ministra školství k předškolnímu vzdělávání ( a že jich v poslední době nebylo málo). Všichni víme,že předškolní vzdělávání v posledních letech mezi politické priority příliš nepatřilo, přestože mateřinky díky babyboomu praskají ve švech a z toho logicky vyplývá, že by bylo potřeba více peněz na mzdy. Bohužel, opak je pravdou. Jediným řešením bylo, že se v rámci úspor zvýšil počet dětí ve třídách a tím i počet dětí na 1 učitelku, ale o financích nemůže být řeč. (o vlivech „velkokapacitní výchovy“ na psychiku dětí i učitelů mluví každý erudovaný psycholog, bohužel marně, v tomto směru je naše politická ministerská scéna značně nedoslýchavá).
- materiální zajištění - to je závislé na příspěvku zřizovatele, s kterým nemáme u nás v Polici nad Metují problém.V rámci komunikace vždy srovnáme priority a potřeby MŠ, samozřejmě dle finančních možnostírozpočtu města.
- personální zajištění – snažím se o to, mít kolem sebe tým pracovníků pracujících dle potřeb školy minimálně na 100%.
- další sebevzdělávání pedagogů a přizpůsobení se novým trendům ve vzdělávání dětí předškolního věku – v naší MŠ toto patří k povinnostem každého pedagoga, učitelky i učitel mají svůj osobní plán dalšího vzdělávání a dále se řídíme plánem školy, ředitelka určuje priority v dalším vzdělávání - v současné době je plán zaměřen na logopedii ,předtím to bylo např. na vytvoření systému environmentální výchovy s potřebným vybavením a zázemím.
- spolupráce dalších partnerů MŠ,což jsou především školské instituce jako ZŠ, školská poradenská zařízení SPC,PPP z Náchoda, spolupráce ze swidnickou mateřskou školou, dále to jsou neškolská zařízení - Domov důchodců a Pečovatelský dům z Police, Mateřské centrum Mamina a nová, poměrně obsáhlá spolupráce s firmou Agro Česká Skalice.
Ve školním roce 2013 – 2014 jsme měli největší radost z nově vybudovaného zázemí zahrady v zadní části MŠ. Zapojení do projektu Malý zahradník přineslo do dalšího vzdělávání dětí nový prvek ve vzdělávání hlavně v tom, že vše, co jsme se doposud pouze učili dle obrázků, knih a znali z vyprávění, nyní můžeme vyzkoušet naživo, přímo vlastníma rukama a svým přičiněním. Prostor nově vybudované učebny umožňuje dělat činnosti, na které doposud nebylo možné ani pomyslet: děti mohou vlastníma rukama sázet rostlinky do záhonků, pozorovat proměny bio odpadu v kvalitní hlínu, prohlédnou si zblízka broučky, kamínky, trávu, žížaly a jiné zahradní atributy, se kterými děti, žijící v panelových bytech, moc často do styku nepřijdou. Vrbové domečky jsou zase bezvadným odpočinkovým a hravým zázemím pro děti. Děti se mohou vyřádit, uvolnit, proběhnout, ale také se zároveň přirozeně a neformálně něco naučit.
Další radost mám z nově vybudovaných umýváren na 2. budově a těším se, že teď o prázdninách zbudujeme tytéž i na budově 1. Třída Kopretinek dostane zaslouženě novou podlahu. Nic ale nebude samo, prázdniny neprázdniny, dovolená nedovolená , někdo musí třídy vyklidit, po náročné přestavbě uklidit. Přestože budeme v době uzavření pracovat, těšíme se všichni.
Dále se podařilo se vybavit další 2 třídy novými pianiny, takže se již nemusí třídy komplikovaně stěhovat, pokud si chtějí zazpívat s klavírem.
Radost mám ze sborečkuJavorníčka , který nás letos prezentoval poprvé pod vedením kolegů Míši Ficencové a Filipa Ticháčka na přehlídce pěveckých sborů v Hronově – na „Hronovském skřivánku”, a díky spolupráci s p. Ilonou Brahovou vystoupil i v novém oblečení s logem Javorníčka.Tady bych chtěla poopravit mylnou informaci z minuléhoPolického měsíčníku, že jsme se Hronováčku zúčastnili letos poprvé. Nikoli:Dřívějšísboreček Brouček se již střídavě zúčastňoval této přehlídky od r.1993 do r. 2004 pod vedením paní učitelek Lenky Noskové, Lenky Svatoňové, Aleny Švorčíkové a Jany Valterové, ale po odchodu těchto jmenovaných nebyl nikdo kompetentní z pedagogů, kdo by sboreček vedl dál.Takže nastala delší pauza, na kterou se nám nyní podařilo znovu navázat.
Gratuluji Kateřině Rajsové, že zdárně ukončila bakalářské studium logopedie a tím pádem můžeme plánovat další zlepšení logopedické péče v naší MŠ. Paní učitelka Lenka Šimková absolvovala další vzdělávání pro logopedickou práci s dětmi – kurz pro logopedické preventisty. Paní učitelka Iveta Vítková se od září chystá v rámci doplnění kvalifikace na tříleté studium předškolní pedagogiky.
Mám radost, když vidím, že naše děti se ve svém vzdělání posunují, umí, znají, chtějí …….Paní učitelky i pan učitel pracují ve spolupráci s rodiči i na individuální péči pro děti se speciálně vzdělávacími potřebami, naučily se tvořit Individuální vzdělávací plány pro tyto děti. Trápí nás ale vysoké počty dětí ve třídách, které hlavně pro tyto děti nejsou ideální.
Je toho mnohem a mnohem víc, co děláme každodenně, automaticky, samozřejmě.Škála aktivit a činností je velká, můžete se s ní seznámit na našich webových stránkách. Zde je dostupná i fotogalerie z různých akcí školy.
Vždy mám radost, když rodiče za mnou přijdou osobně s nápadem, s kritikou, s dotazem, ať už osobně anebo emailem. Ano, je řada věcí, které lze se změnit, zlepšit, řešit a je dobré si to říci, vysvětlit. Taková komunikace vždy přinese své ovoce.
Co mě ale trápí každý školní rok, je vždy srážka s neúctou, s nepochopením, s arogancí, se sobeckým prosazováním vlastních zájmů, s přístupem typu „školku platím, tak to bude podle mého!”, s celkovou degradací naší práce. Už bych měla být za ta léta zvyklá, otrlá, ale snahy typu „jedna paní drbna z náměstí všechno ví, všechno zná a všude byla” (jenom ve školce asi evidentně ne!), ty mě vždycky dostanou. Např. „ty učitelky by měly dělat to a to, proč to dělají takto, já bych to dělala úplně jinak”. Setkání s chronickými stěžovateli, kterým se nezavděčíte prostě ničím a nijak, nikomu síly také nepřidá, ale i to už patří, bohužel, k mé práci a kdo dělá s lidmi a pro lidi, ví, o čem mluvím.
Květen a červen byl tradičně nabitý, začínal besídkami pro maminky, pokračoval Dnem dětských radostí, děti z 2. budovy byly na exkurzi Play Broumovsko a HZS ve Velkém Poříčí, děti z 1. budovy výletovaly na farmě Wenet v Otovicích. Přijali jsme a pohostili návštěvu z polské swidnické mateřinky s 45 dětmi. Předškoláci navštívili Základní školu v Polici. Pro obveselení bude 23.6. v MŠ Klaun TúTú s programem zaměřeným na dopravu. Policisté z místní služebny přijeli dětem přiblížit práci policie. Poslední týden v červnu proběhne poslední hodina předplavecké výuky dětí. Sboreček vystupoval nejen v Hronově, ale i v Domově důchodců v Polici. Třída kopretin pro změnu potěšila obyvatele polického Pečovatelského domu a studenty/ky Polické univerzity. Na CHKO sledujeme díky kvalitnímu dalekohledu čápy na komíně u Keramiky. Měli jsme možnost zabubnovat si s panem Andršem při akci „Rytmy sběrného dvora”. Nyní se těším na 25.6.2014 v 15.00 hodin na Slavnostní rozloučení s předškoláky v Pellyho domech. Letos jich pro zajímavost z naší MŠ do školy odchází pouze 22, ale v příštím roce jich bude 47. Je to pěkný pocit, když vidíte, jak z malých 3 letých špuntů, kteří do MŠ přišli vystrašení, uplakaní, jsou šikovní školáci a naše paní učitelky a náš pan učitel na tom měli jistě nemalý podíl. Snad i ti nejzarputilejší kritici v této chvíli připustí, že ta školka je snad opravdu k něčemu dobrá.
Chtěla bych na závěr popřát všem dětem pěkné prázdniny plné sluníčka a pohody a mnoho hezkých veselých chvil prožitých právě s rodiči, kteří jsou celoročně pracovně vytíženi.
Svým zaměstnancům hezkou dovolenou, klid, pohodu a odpočinutí, načerpejte síly, které budete jistě v září potřebovat.
Vaše ředitelka MŠ na sídlišti Dana Baláková