Na téma "doma se něco děje" (z č. 6/2013)

   Dnes se chceme společně s Vámi zastavit nad tématem o tom, jak děti prožívají velké životní změny v životě svých rodičů. Rodiče se totiž většinou domnívají, že když si vyřeší své problémy tak, aby jejich dítě nic netušilo, že je vše v pořádku. Bohužel, není. Některé děti na novou situaci reagují hned, jiné s odstupem času. A mateřská škola – konkrétně paní učitelky a pan učitel – bývají mnohdy první, kdo zachytí signály od dětí, že se „doma něco děje“. Smutné je, že v takových případech rodiče mají pocit, že do jejich problémů nikomu nic není, a personál mateřské školy je podle nich poslední, na koho by se měli s důvěrou obrátit. Podívejte se s námi, o jaké situace se jedná a jak by se daly řešit:

1) Rozchod nebo rozvod rodičů

   - Podle statistik se rozvádí každé druhé manželství a nejrizikovější období je mezi třetím a devátým rokem manželství. Ve většině rodin, kde se schyluje k rozchodu nebo k rozvodu rodičů, neschází hádky, rodinné dusno, afektivní odchody s patřičným prásknutím dveřmi – to vše působí nejen na psychiku obou partnerů, ale i na jejich děti a to i v případě, že děti nejsou u těchto konfliktů přítomny. Děti svým šestým smyslem vycítí, že maminka s tatínkem se už nemají rádi. Ve svých malých hlavičkách mají velký zmatek a snaží se úměrně ke svému věku zjistit, jak to vlastně je a hlavně, co bude s nimi. Některé děti začnou být úzkostnější, plačtivější, jiné naopak agresivnější, své vnitřní napětí odreagovávají rozbíjením hraček, napadáním kamarádů ve třídě a celkovým negativním přístupem ke všemu, co se ve školce děje. Kdyby v takové situaci rodiče informovali paní učitelky nebo pana učitele, že rodina řeší momentálně nějaké problémy, pedagogové by mohli dítě ve složitých situacích podpořit, vysvětlit mu, jak má s ostatními dětmi komunikovat, apod. Pokud se po rozchodu nebo rozvodu jeden z rodičů odstěhuje, situace bývá složitější, ale i v tomto případě může dítě najít ve školce oporu, pokud paní učitelky a pan učitel vědí, jaká je doma situace. Střídavá výchova je kapitola sama pro sebe, protože dítěti přehází život vzhůru nohama, ale správní pedagogové si vědí rady s přístupem i k takovéto skutečnosti.

2) Tatínek nebo maminka jen na víkend aneb Když tatínek nebo maminka dostane dobře placenou práci na druhém konci republiky…

   - Děti rodičů , kteří kvůli práci bydlí přes týden na ubytovně a domů se vrací pouze na víkend, tuto změnu také pocítí, i když není tak bolestná, jako rozvod nebo rozchod. Děti „víkendových“ rodičů brzy pochopí režim – přes týden mají s jedním z rodičů svůj režim, své tempo, své rituály, své povinnosti, ale přijde pátek a děti propadnou zvláštnímu neklidu. Ve školce jsou lítostivé, nervózní, pláčou nebo jsou naopak najednou hrubé, agresivní, nesoustředěné. Navíc pokud dojíždějící rodič měl dříve doma své povinnosti ve vztahu k dětem (koupání, ukládání do postýlky apod.) a teď si je plní jen o víkendech, děti se už nemohou tohoto rodiče dočkat a z přetlaku těšení se chovají jako neřízená střela. Také v tomto případě by měli rodiče mateřskou školu informovat, citlivý přístup pedagogů by určitě takový výbuch těšení vhodně usměrnil.

3) Maminka nebo tatínek nepracuje

   - Také změny, týkající se odchodu ze zaměstnání, na dítě velmi působí. Dítě brzy zjistí, že jeden z rodičů už nechodí do práce a je doma, a začne ve své hlavince spekulovat, jak to navléknout, aby nemuselo do školky a mohlo být doma . Pro začátek to spraví pár plačtivých a ukňouraných scén ráno před odchodem do školky,

údajně bolavé bříško nebo hlavička. Když je tento repertoár ohraný a nefunguje, začnou následovat scény při jídle, cílené tak, aby paní učitelky nebo pan učitel zavolal telefonem mamince, aby si hned pro své dítko přijela, protože dostalo u jídla amok. Mimochodem, problémy s jídlem jsou také jedním ze signálů, že „se doma něco děje“ a to i v případech výše uvedených. A když se paní učitelky ani pan učitel nad chudáčkem děťátkem nesmilují a domů hned nevolají, přijde plán 3. – scény ráno v šatně, kdy si dítě vynucuje na tatínkovi nebo mamince odchod ze školky po obědě. V těchto případech by měla být školka také informována, aby mohla společně s rodiči prokázat velkou statečnost a odolnost – a taky , aby si rodič mohl v klidu najít novou práci.

Pro někoho je velmi těžké mluvit o svých problémech s „cizími lidmi“, ale vzhledem k tomu, že se staráme o Vaše děti, nepovažujeme se tak úplně za „cizí“ a chtěli bychom i v takových složitých situacích být pro Vaše děti oporou a jistotou. Nevyřešíme Vaše majetkové problémy, nesmíříme Vás s naštvanou tchyní, ale Vašim dětem můžeme pomoci srovnat zmatek v jejich hlavičkách. Proto bychom byli rádi, kdybyste k nám měli důvěru a o složité životní situaci nám řekli. Přejeme Vám, aby Vás žádná složitá situace nepotkala, aby Vaše děti měli v hlavičkách jen pořádek a dětské radosti!

Vaše paní učitelky a pan učitel MŠ na sídlišti

Vydáno | Z Polického měsíčníku

← Starší Novější →