Školní rok jsme zahájili s několika novinkami a změnami (z č.10/2014)

O většinu změn jste se zasloužili vy, rodiče, kteří máte dobré nápady a nebojíte se zeptat, zda by je bylo možné realizovat, přímo u pramene. Tento způsob komunikace moc vítáme a máme ho rozhodně radši, než spekulace, dohady, dezinformace a fámy, ze kterých nakonec vyjdou „úplné nesmysly". Změny logicky vyplynuly i ze situace v MŠ - věkové složení dětí - 46 předškoláků, což je téměř 50% procent z celkového počtu, a nahrála nám také možnost získat pomocnou pracovní sílu, placenou z jiných zdrojů. Posuďte sami, jak je lepší přímá otázka x přímá odpověď (vybrali jsme ty nejčastější otázky):

Otázka č. 1: Moje dítě přestoupilo ze třídy na 1. budově rovnou do předškolní třídy Berušek, takže vlastně tříduKopretin úplně přeskočilo. Moje kamarádka ale říkala, že její syn normálně pokračoval do třídy Kopretin, a to jsou obě děti stejně staré...

Při sestavování jednotlivých tříd zohledňujeme nejen věk dětí, ale i taková fakta, jako je celková osobnost dítěte – jak dalece se umí o sebe postarat, jak zvládne určitou dávku samostatnosti, která se od dětí starších už vyžaduje, jak se vypořádá s organizačními změnami na 2. budově apod. Není tedy pravidlem, že všechny děti musí zákonitě ze tříd 1. budovy (Sluníčka a Zvonečky) přejít automaticky do třídy Kopretin na 2. budově. V letošním školním roce máme navíc 46 předškoláků, z čehož si každý může spočítat, že kapacita předškolní třídy Berušek prostě nestačí (=max. 28 dětí). Proto budou letos předškoláci i ve třídě Kopretin – samozřejmě se s nimi bude pracovat náročněji než s dětmi malými. Většina rodičů má totiž stále představu, že v mateřské škole 21. století dělají všichni všechno stejně – nikoli, za to by nás ani Česká školní inspekce nepochválila. Pokud jsou ve třídě „nepředškoláků" předškolní děti, jsou na ně kladeny odpovídající nároky, pracují odpovídajícím stylem, získávají odpovídající návyky a pracují s odpovídajícími pomůckami (pracovní listy, nůžky, pastelky, didaktické hry apod.) Takže to celé není o tom, že by Vaše dítě něco neumělo nebo nezvládalo, a proto šlo do Kopretin, ačkoliv je předškolák, ale proto, že i v Kopretinách jsou předškoláci. A pokud dítě zvládne přechod od „malých" dětí rovnou do „předškolních" – proč ne?

Otázka č. 2: No ale když předškoláci školné neplatí a vy jich letos máte tolik, to vám ty peníze nebudou chybět?
Budou, ale nedá se nic dělat, zákon o předškolním vzdělávání hovoří jasně. Pro Vaši informovanost: celková částka ze školného se nám letos sníží o 138.000,-- Kč.

Otázka č. 3: Udělali jste nějaké změny v režimu dne? Pořád mi vadí u vás odpolední odpočinek a taky se mi nelíbí, že odpoledne nechodíte ven, když je hezky, chtěla bych si ze školky odvést „vyvětraného" syna, abych s ním už pak nemusela na pískoviště a tak, protože na to nemám čas.

Změn v režimu dne jsme udělali několik, ale týkají se většinou předškolních dětí: Dále trvá příchod do MŠ pro 1. budovu do 8.30 hod. a pro 2. budovu do 8.00 hod., na což si někteří rodiče při přechodu dětí na 2.budovu hůře zvykají. Nedá se ale nic dělat – vzdělávací program pro děti je bohatý a náročnější, takže pro lepší časové zvládnutí volíme tuto alternativu. Co se týče odpoledního odpočinku, zajímavé je, že nejvíc s ním bojují rodiče, jejichž děti každý den usnou jako medvídek v zimě a rodiče se tomu moc diví, protože „doma nezavřel oko během dne od 2 let věku". Ale i my chceme vyhovět dětem s menší potřebou spánku, takže zavádíme nepravidelný nespavý režim a nepravidelný zkrácený nespavý režim, při kterém budou děti místo odpočinku moci dělat jednoduché a tiché činnosti. Záleží na počtu dětí a také záleží na tom, zda bude u dětí další člověk, který za nespící děti převezme zodpovědnost. S touto další „pedagogickou silou" souvisí i odpolední pobyt venku – nelze z bezpečnostních důvodů nechat na pískovišti 20 dětí s jedinou učitelkou, navíc pokud tato učitelka při odpoledním provozu je jediným dospělým člověkem v celém objektu budovy. Odpolední pobyt venku připadá v úvahu pouze pro 2. budovu, kterou navštěvují starší a samostatnější děti. 1. budova se této změny zatím nezúčastní, protože většina nových dětí nezvládne samostatně navštívit WC a pokud se stane nějaká „pokakaná nebo počůraná" nehoda, jediná učitelka, kolem které se šmrdolí dalších 15 dětí, tuto situaci asi těžko vyřeší.

Otázka č. 4: Vylepšili jste během prázdnin nějak školku?

Vylepšili: 1. Budova dostala do každé třídy novou koupelničku, Zvonečky modro- žlutou a Sluníčka žluto-červenou. Chlapečci zde mají nově i pisoárky, takže si při čůrání můžou připadat jako velcí chlapi. Usmívající se Celkově jsou nové koupelny situovány tak, že umožňují učitelce lepší přehled o dětech a zajišťují i dětem lepší komfort a bezpečnost. Třída Kopretin získala nové linoleum, takže také celá prokoukla.

Otázka č. 5: Jaké nabízíte volnočasové aktivity, kdy, a jsou nějak věkově omezené?

Nabízíme následující kroužky: Výtvarný kroužek, Angličtina, Hra na flétnu, Pěvecký sboreček. Účast v kroužcích je pro děti předškoláky, protože některé kroužky jsou realizovány v době odpoledního odpočinku – jen Pěvecký sboreček bude trénovat odpoledne a Hra na flétničku bude probíhat dopoledne, protože po obědě se dětem s plným bříškem těžko dýchá. Náklady na tyto kroužky zahrnují pouze částku na materiál nebo pomůcky, s jednotlivými cenami Vás seznámí v případě zájmu paní učitelky. Pro kroužek Angličtiny máme jednu podmínku – dítě nesmí mít vadu řeči. Kroužky si na svá bedra rozebraly paní učitelky pí. Šimková, pí. Obršálová, pí. Vítková, pí. ředitelka Baláková, pí. uč. Ficencová a kolega p. Ticháček-

Otázka č. 6: A logopedie nebude?
Logopedie je letos trochu sporné téma. Nabízíme logopedii jako nadstandardní aktivitu pro rodiče dětí, které mají řečovou vadu. Jelikož těchto dětí je v naší MŠ hodně – z celkového počtu téměř 50 % - snažíme snažíme se rodičům vyjít vstříc, ušetřit jejich čas, peníze a energii. Proto jsme zajišťovali logopedické konzultace v naší MŠ s pí. Cvikýřovou – rodiče nemuseli dojíždět do Náchoda ke klinickým logopedům nebo do SPC a děti pracovaly ve známém prostředí MŠ. Letos jsme měli v plánu tuto logopedickou intervenci vylepšit – prodloužit čas jednotlivých schůzek (místo 15 minut 20 – 30 minut s jedním dítětem), umožnit návštěvu rodičům i dopoledne (např. maminkám na rodičovské dovolené nebo rodičům, kteří pracují na směny) a tyto návštěvy doplnit seznámením s vhodnými pomůckami. Každoročně je však nutné dítě logopedicky vyšetřit – zjistit, které hlásky mu dělají potíže, jestli jeho vada řeči není příznakem jiného problému, apod. Toto vyšetření každý rok zajišťuje SPC Náchod a je k němu potřeba vyplnit od rodičů dotazník, podle kterého je sestavena anamnéza a doporučení pro terapii řečových vad. Dotazník funguje v nezměněné podobě už několik let, nikdy nikomu nevadil, naopak, byl detailněji rozpracován, aby byla diagnóza co nejpřesnější. A světe div se!! Letos se objevilo několik rodičů, kteří s tímto dotazníkem hrubě nesouhlasí, údaje v něm jim připadají příliš osobní a na první pohled i nesouvisející s logopedií. O logopedii jako takovou tito rodiče zájem mají, ale odmítají dát MŠ k dispozici výsledky logopedického vyšetření z SPC. (A na základě čeho má potom logopedka s dětmi pracovat? A že s logopedií nesouvisí fakt, že dítě má ve 4 letech pleny nebo je levák? Omyl, souvisí, a hodně – všechny odchylky ve zrání centrální nervové soustavy dítěte s řečí souvisí a vadami řeči se také projevují). Anamnestický dotazník budou rodiče vyplňovat i v Náchodě v SPC, anamnézu si sestavují i kliničtí logopedi, velmi podrobný anamnestický dotazník vyplňují i rodiče na soukromé logopedické klinice Logoprim, nejedná se tedy o žádný náš výmysl. Naopak, takto byli nuceni pracovníci SPC a PPP dotazník rozšířit po novele zákona 72/2005 Sb. Naše MŠ pouze nabízí rodičům možnost logopedie v Polici přímo v MŠ, nic víc, nic míň. Pro nikoho tato logopedie není povinná, je to jen a jen vaše volba. Máte možnost navštěvovat klinické logopedy v Náchodě, SPC v Náchodě, soukromou logopedickou kliniku Logoprim v Praze, logopedické poradny v Hradci Králové nebo v Pardubicích – možností je hodně, záleží, kterou si vyberete. V současné chvíli na základě vyhrocených námitek ze strany výše zmíněných rodičů MŠ váhá, zda bude tuto nadstandardní aktivitu vůbec realizovat. Téma necháváme otevřené a s rodiči dětí, kteří mají o logopedickou péči v MŠ zájem, budeme jednat, jak celou záležitost řešit.

Otázka č. 7: A jak to je s plaveckým výcvikem?
Plavecký výcvik dětí naší MŠ již probíhá – Berušky poprvé skočily do bazénu v Náchodě již 2. září. Paní učitelky děti moc chválí, že zvládly hned po nástupu do MŠ nejen změny týkající se přesunu z Kopretin do Berušek, ale i tento nový prvek v režimu předškoláků. Třída Kopretin začne dojíždět na plavání 24. 11. 2014.

Otázka č. 8: Rodiče měli možnost před prázdninami vyplnit dotazník k práci učitelek, ke vzdělávacímu programu, ke stravování apod. Kde se dočtu výsledky?
Dotazníky vyplnilo 24 rodičů ze 104 dětí, za což děkujeme. Byly zpracovány a rozbor jednotlivých otázek a odpovědí můžete najít na našich webových stránkách.

Vydáno | Z Polického měsíčníku

← Starší Novější →